ŚWIAT NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI. FILMY Z CANNES W MAJOWYM ALE KINO+

2016-04-28


W maju Ale kino+ uczci najważniejszy na świecie festiwal filmowy. W programie cyklu „Kino Mówi: Świat w Cannes” znajdą się docenione przez Jury Festiwalu filmy spoza zachodniego kręgu kulturowego. Wśród nich m.in. polskie premiery: „Juaja” z Argentyny oraz „Taklub” (reż. Brillante Mendoza). Czwartki, od 5 do 26 maja, o 20:10.


W cyklu „7xZłota Palma” (poniedziałki i wtorki od 10 maja) Ale kino+ zaprezentuje siedem filmów uhonorowanych Złotą Palmą. W programie m.in. „Fortepian” Jane Campion, „Drzewo życia” Terrence’a Malicka oraz po raz pierwszy w polskiej telewizji „Zimowy sen” Nuri Bilge Ceylana. Cykl otworzy magazyn „Kino Mówi Extra” a w nim rozmowa o znaczeniu i wpływie Złotej Palmy na kino światowe.


Dlaczego festiwal w Cannes uważa się za najważniejsze wydarzenie filmowe na świecie? Jakich autorów kocha canneńskie jury? Jakimi kieruje się kryteriami przyznając wyróżnienia? O specyfice festiwalu w Cannes porozmawiają w magazynie „Kino Mówi Extra” Błażej Hrapkowicz oraz jego goście - Roman Gutek i Janusz Wróblewski. Wtorek, 10 maja, godz. 20:10.

Magazyn wprowadzi do cyklu „7xZłota Palma”, a w nim nagrodzone Złotą Palmą:


„Paryż, Teksas”Wim Wenders, zafascynowany Ameryką, pojechał do Teksasu, aby nakręcić film drogi. Wielu krytyków uważa obraz za największe osiągnięcie w dorobku reżysera. To film prosty, ale jest to szlachetna prostota, jaka zdarza się tylko w dziełach wybitnych. Złota Palma w 1984 roku.

wtorek, 10 maja, godz. 20:10


„Fortepian” film nowozelandzkiej reżyserki Jane Campion, jeden z najważniejszych w dziejach światowej kinematografii. Rozgrywająca się w XIX wieku historia niemej Ady, dla której narzędziem ekspresji jest fortepian, oprócz Złotej Palmy w 1993 roku zdobyła m.in. trzy Oscary®: za scenariusz, rolę Holy Hunter i 9-letniej wówczas Anny Paquinponiedziałek, 16 maja, godz. 20:10


„Sekrety i kłamstwa” – kameralne, wnikliwe studium rozbitej rodziny, a w tle niebanalny portret współczesnej Anglii. Za kamerą - jeden z najlepszych brytyjskich twórców, Mike Leigh. Film zdobył Złotą Palmę w 1996 roku. Canneńskie jury doceniło również rolę Brendy Blethyn. Obraz był również nominowany do Oscara w pięciu kategoriach, w tym za reżyserię i scenariusz oryginalny.

wtorek, 17 maja, godz. 20:10


„Rosetta” przełomowy film braci Dardenne, którzy zostali zauważeni przez szerszą publiczność. Przejmująca opowieść o dziewczynie, która chce zmienić swoje życie i wyrwać się z kręgu ubóstwa, oprócz Złotej Palmy w 1999 roku zdobyła w Cannes Nagrodę Jury Ekumenicznego. Jury wyróżniło również kreację aktorską Émilie Dequenne. poniedziałek, 23 maja, godz. 20:10


„Drzewo życia” – film Terrence’a Mallicka ze wspaniałymi kreacjami aktorskimi Brada Pitta i Seana Penna. Epicka opowieść o życiu pewnej amerykańskiej rodziny i dojrzewaniu młodego Jacka, aż po dorosłość. Film zdobył Złotą Palmę w 2011 roku. Następnie został nominowany do Oscara® w trzech kategoriach (reżyseria, film, zdjęcia).

wtorek, 25 maja, godz. 20:10


„Życie Adeli” – film, o którym canneńskie jury pod przewodnictwem Stevena Spielberga napisało: „absolutne arcydzieło filmowe - śmiała i pełna pasji opowieść o miłości". Reżyser obrazu - urodzony w Tunezji Abdellatif Kechiche - opowiada w nim o dojrzewaniu wrażliwej nastolatki, która zakochuje się w starszej od siebie dziewczynie. To uniwersalna love story, która podbiła serca krytyków i widzów. Po raz pierwszy w historii canneńskiego festiwalu Złota Palma powędrowała na ręce nie tylko samego reżysera, ale także odtwórczyń ról głównych - Adèle Exarchopoulos i Léi Seydoux.

poniedziałek, 30 maja, godz. 20:10


„Zimowy sen” – najnowszy film tureckiego reżysera Nuri Bilge Ceylana. To opowieść rozgrywająca się w przepięknych, ośnieżonych plenerach Kapadocji. Bohaterami jest małżeństwo, prowadzące hotel w centralnej Anatolii. Film otrzymał Złotą Palmę w 2014 roku.

wtorek, 31 maja, godz. 20:10 Po raz pierwszy w telewizji.

W czwartkowym cyklu „Kino Mówi: Świat w Cannes” Ale kino+ pokaże 4 filmy, które w ostatnich latach zdobyły na festiwalu znaczące wyróżnienia. Wszystkie zostały nakręcone poza zachodnim kręgiem kulturowym. Premiery poprzedzi rozmowa Maksa Cegielskiego z gośćmi w autorskim magazynie „Kino Mówi”.

„Jauja”

Jauja to mityczna kraina obfitości i szczęścia. Przez wieki bram do niej szukały niezliczone ekspedycje, a legenda rozrastała się, obejmując coraz większe obszary do zbadania. Jedno jest pewne – ten, kto podejmie próbę dotarcia do raju na ziemi, zwykle gubi się po drodze. Lisandro Alonso, jeden z najbardziej radykalnych argentyńskich reżyserów, wspólnie z aktorem Viggo Mortensenem oraz współscenarzystą i poetą Fabiánem Casasem zbacza z drogi naturalizmu poetyckiego w stronę realizmu magicznego. Film pokazywany był na festiwalu w Cannes w 2014 roku w sekcji Un Certain Regard i zdobył Nagrodę FIPRESCI. Przed seansem gośćmi Maksa Cegielskiego będą: Ula Lipińska, krytyczka filmowa oraz Bolesław Racięski, filmoznawca.

Premiera: czwartek, 5 maja, 20:10. Po raz pierwszy w telewizji. „Taklub”

W zrujnowanym przez tajfun Haiyan filipińskim Taclobanie – niegdyś zwyczajnym mieście – ludzie wciąż egzystują w prowizorycznych warunkach. Bebeth udaje się do ośrodka z bazą DNA, by uzyskać potwierdzenie, że troje z jej dzieci to ofiary żywiołu. Opłakujący żonę Larry szuka pocieszenia, uczestnicząc w religijnych obrzędach na ulicach Taclobanu. Erwin wraz z bratem robi wszystko, by śmierć rodziców ukryć przed młodszą siostrą. Ci, którzy cudem wyszli cało z kataklizmu, starają się normalnie żyć, choć okoliczności są ekstremalne. Obraz w reżyserii Filipińczyka Brillante Mendozy, znanego widzom Ale kino+ m.in. z filmów „Kinatay” i „Babcia”. Obraz pokazywany był na festiwalu w Cannes w ubiegłym roku w sekcji Un Certain Regard i zdobył Nagrodę Jury Ekumenicznego. W tegorocznym konkursie głównym bierze udział najnowszy film Mendozy, „Ma’ Rosa”.

Przed emisją o filmie porozmawiają Max Cegielski oraz Katarzyna Guzek, rzeczniczka prasowa Greenpeace’u i Agnieszka Doberschuetz, podróżniczka.

Premiera: czwartek, 12 maja, 20:10. Po raz pierwszy w telewizji.

„Zawsze woda” (Still the Water / Futatsume no mado)

Prezentowany w 2014 roku Konkursie Głównym w Cannes obraz Japonki Naomi Kawase, jednej z ulubionych reżyserek canneńskich selekcjonerów, laureatki dwóch nagród festiwalu oraz tegorocznej członkini jury konkursu filmu krótkometrażowego.

Wkraczanie w dorosłość na wyspie Amami, gdzie wielowiekowa tradycja przenika się ze współczesnością. Naomi Kawase na przekór opiniom o typowym japońskim chłodzie opowiada o japońskiej duszy – żywej i gorącej. 16-letni Kaito znajduje w morzu zwłoki mężczyzny, który zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Chłopak podejrzewa o związek z tą sprawą swoją wiecznie nieobecną, rozwiedzioną matkę.

O filmie porozmawiają Max Cegielski oraz Jakub Karpoluk, kulturoznawca i japonista oraz Piotr Kletowski, filmoznawca.

Premiera: czwartek, 19 maja, 20:10.

„Jak ojciec i syn” (Like Father, Like Son / Soshite chichi ni naru)

Hirokazu Koreeda, którego wcześniejsze dzieła wielokrotnie pokazywane były na festiwalu w Cannes,tym razem sięga po temat rodem z pierwszych stron gazet i przekuwa go w subtelną refleksję nad ojcostwem. Rodzina Nonomiya odkrywa, że od sześciu lat wychowuje nie swoje dziecko – ich syn został podmieniony z innym chłopcem w szpitalu. Szybko odnajdują drugą poszkodowaną rodzinę i równie szybko sprawę rozwiązują w sądzie. Decyzje zapadają, ale dylematy i emocjonalne rozdarcie pozostają. Obraz zdobył w Cannes nagrodę za najlepszą reżyserię oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego. Gośćmi Maksa Cegielskiego będą Anna Bielak – krytyczka filmowa i Piotr Kletowski - filmoznawca. 

Premiera: czwartek, 26 maja, 20:10.



ITI Neovision S.A., al. gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa, NIP 521-00-82-774, REGON: 010175861, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców, przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod nr KRS: 0000469644, kapitał zakładowy: 441.176.000 zł, w całości wpłacony, Nr GIOŚ E0012413WZBW.

TA STRONA WYKORZYSTUJE COOKIES ROZUMIEM WIĘCEJ INFORMACJI>