Ale kino+ z obsesją na punkcie dobrego kina! "Mistrz" i "Hannah Arendt" w styczniu w cyklu „Kino Mówi: Obsesje”.

2014-12-16

 Czym jest artystyczny geniusz? Jak przywódcy sekt wpływają na ludzi? Czy Holocaust stał się obsesją historyków? Ale kino+, autorski kanał filmowy platformy nc+, rozpocznie Nowy Rok od dyskusji na temat obsesji, prezentując jej różne oblicza w pięciu filmach: „Kopia mistrza”, „Mistrz”, „Między światami”, „Hannah Arendt” (po raz pierwszy w telewizji) i „Cisza”. Premiery w czwartki od 1 do 29 stycznia o 20:10 w cyklu „KINO MÓWI: Obsesje”. Przed każdym filmem rozmowa Błażeja Hrapkowicza z zaproszonymi do studia gośćmi.

Cykl rozpocznie „Kopia mistrza”, film o pozytywnym, artystycznym wymiarze obsesji. Agnieszka Holland zaproponowała opowieść o epizodzie z życia Ludwika van Beethovena, ogarniętego pasją tworzenia IX Symfonii. Kompozytor, w rewelacyjnej interpretacji Eda Harrisa, to geniusz w najczystszej postaci – skupiony na dziele, zaniedbujący codzienne sprawy, impulsywny. Skąd płynie artystyczna inspiracja? Czy można zatracić się w akcie tworzenia? Co jest ważniejsze - struktura i forma czy „wewnętrzny głos”? Na pytania spróbują odpowiedzieć Błażej Hrapkowicz i jego goście – krytycy filmowi Anna Tatarska i Jan Topolski.

Premiera: czwartek, 1 stycznia, godz. 20:10

Nagrodzonego weneckim Srebrnym Lwem za reżyserię „Mistrza” Paula Thomasa Andersona można potraktować jako mroczny rewers filmu Agnieszki Holland. Bohaterem jest Freddie Quell (nominowany do Oscara® i Złotego Globu Joaquin Phoenix) - nieprzewidywalny, nieprzystosowany do rzeczywistości młody chłopak, borykający się z powojenną traumą, seksualnymi frustracjami i depresją. Obsesje prowadzą go w mroczne rejony destrukcji. Powrót do społeczeństwa obiecuje mu Dodd (również nominowany do Oscara i Złotego Globu Philip Seymour Hoffman) - charyzmatyczny przywódca wspólnoty religijnej. Ale czy to się uda?Przed filmem prowadzący i jego goście – pisarka, doktorantka SNS PAN Adriana Prodeus i krytyczka filmowa Karolina Pasternak – zastanowią się m.in. nad tym, czy da się kontrolować negatywne emocje i czy ideologia jest w stanie zaoferować pomoc lub zastąpić namiętności.

Premiera: czwartek, 8 stycznia, godz. 20:10

Czy można traktować żałobę jako obsesję na punkcie utraconej osoby? Odpowiedzi szuka John Camron Mitchell, reżyser filmu „Między światami” z nominowaną do Oscara Nicole Kidman. Bohaterami są Rebecca i Howie, którzy po tragicznej śmierci dziecka próbują uporać się z cierpieniem – każde na swój sposób. Howie pielęgnuje wszystko, co pozostało po synku, pomocy szuka w grupach wsparcia. Pogrążona w bólu Rebecca zamyka się w sobie, wypierając wspomnienia o dziecku. Niespodziewane ukojenie przynoszą jej spotkania z licealistą, pod którego samochód wpadł jej syn. Czy możliwe jest pocieszenie, które nie zmieni się w kolejną obsesję? Czy w przeżywaniu żałoby możliwe jest choć częściowe uzdrowienie? Zagadnienia te poruszą w rozmowie z gospodarzem programu dziennikarka i filmoznawczyni Anna Bielak oraz publicysta i pisarz Michał Zygmunt.

Premiera: czwartek, 15 stycznia, godz. 20:10

Tydzień później Ale kino+ pokaże po raz pierwszy w telewizji film „Hannah Arendt”. Bohaterką jest XX-wieczna myślicielka Hannah Arendt (nominowana do Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej Barbara Sukowa), która przyglądając się procesowi hitlerowskiego zbrodniarza, Adolfa Eichmanna, ukuła tezę o banalności zła. Przez środowisko została potępiona za przedstawienie Holocaustu jako zestawu twardych przekonań, przeciwko którym się zbuntowała. Pisząc książkę nie tylko obnażyła obsesję na punkcie demonizacji zła, ale również Holocaustu, który urósł do rangi ideologii.

Przed filmem prowadzący i jego goście - doktorantka Katedry Judaistyki UJ Joanna Ostrowska i Dana Łukasińska, dramatopisarka, autorka m.in. słuchowiska „Hannah Arendt mnie nie kocha” – zastanowią się, czy rzeczywiście Holocaust stał się obsesją historyków i czy pasję poszukiwania prawdy można potraktować jako źródło twórczej obsesji.

Premiera: czwartek, 22 stycznia, godz. 20:10

Cykl zakończy niemiecki thriller kryminalny „Cisza” przedstawiający mroczną historię gwałtu i morderstwa dziewczynki oraz policjanta, próbującego schwytać zabójcę podczas wyniszczającego go śledztwa. Gdy po 23 latach dochodzi do podobnego zaginięcia, budzą się demony przeszłości. Reżyser przedstawia różne motywacje bohaterów: rozpacz rodziców, samotność detektywa oddanego sprawie, pedofila, który nie umie tłumić chorego pożądania. Czy niedomknięte śledztwo można porównać do traumy? Czy jest to wiecznie powracająca obsesja? Jak walczyć z destrukcyjnymi instynktami? Odpowiedzi poszukają seksuolożka Alicja Długołęcka i dziennikarka filmowa Małgorzata Sadowska w rozmowie z prowadzącym program Błażejem Hrapkowiczem.

Premiera: czwartek, 29 stycznia, godz. 20:10


ITI Neovision S.A., al. gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa, NIP 521-00-82-774, REGON: 010175861, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców, przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod nr KRS: 0000469644, kapitał zakładowy: 441.176.000 zł, w całości wpłacony, Nr GIOŚ E0012413WZBW.

nc+

TA STRONA WYKORZYSTUJE COOKIES ROZUMIEM WIĘCEJ INFORMACJI>