Szalone serce

Crazy Heart USA | 2009 | 110 min. | Obsada: Jeff Bridges, Maggie Gyllenhaal, Paul Herman, Ryan Bingham, Beth Grant, Rick DialReżyseria: Scott Cooper
Szalone serce
Ma za sobą nieudane małżeństwa, zbyt wiele lat w trasie i opróżnionych do dna szklanek whisky. Bez grosza przy duszy przemierza południowo-zachodnie stany zdezelowanym autem i pogrąża się w poczuciu beznadziei i porażki. Wkrótce sięgnąłby dna, gdyby nie młoda dziennikarka Jean (Maggie Gyllenhaal). Kobieta, podobnie jak on mająca za sobą nieszczęśliwy związek, samotnie wychowuje czteroletniego synka Buddy'ego (Jack Nation). Między nią a starzejącym się muzykiem nawiązuje się pełen namiętności i uczuć romans. Dla Jean i jej dziecka Bad stara się porzucić życie, które wiedzie i stać się lepszym, godnym zaufania człowiekiem. Nałóg i kultywowane od lat zwyczaje stają jednak na drodze do celu.

"Szalone serce" to reżyserski debiut aktora SCOTTA COOPERA. Film powstał na kanwie książki Thomasa Cobba, luźno opartej na historii muzyka country Hanka Thompsona. Powieść wpadła Cooperowi w ręce w czasie zdjęć do "Aż po grób", gdzie grał u boku Roberta Duvalla. Od pierwszej strony wiedział, że jest to materiał na jego reżyserski debiut. Na początku planował, aby głównym bohaterem uczynić znanego w USA muzyka Merle'a Haggarda, jednak było zbyt trudno zdobyć prawa do przeniesienia na ekran jego życiorysu. Postać Bada Blake'a pozostała więc fikcyjną, inspirowaną jedynie fragmentami biografii amerykańskich gwiazd country. Pisanie scenariusza nie sprawiło twórcy żadnych trudności: "Gdybym nie pochodził z Południa i nie był artystą, miałbym problem z napisaniem scenariusza. Dorastałem słuchając country. Czytając książkę Cobba miałem wrażenie, że czytam o miejscu, w którym się wychowywałem. Jako aktor dobrze rozumiałem Bada; co czuł, gdy występował".

Do współpracy przy filmie z chęcią dołączył mentor Coopera, Robert Duvall, właściciel firmy produkcyjnej, która zajęła się organizacją przedsięwzięcia. Szanowany aktor wcielił się ponadto w postać starego przyjaciela Bada Blake'a, dzięki czemu po raz drugi wystąpił w filmie o życiu dawno zgasłej gwiazdy muzyki country. W 1983 stworzył oscarową kreację w "Pod czułą kontrolą" Bruce'a Beresforda. Duvall mówi: "Film oddaje hołd muzyce country. Znam świat tych muzyków i z przyjemnością do niego wróciłem. Scenariusz Coopera przypomniał mi "Pod czułą kontrolą", tylko że historia Hortona Foote'a była pokazana delikatniej. Bad Blake to trudny facet, który miał ciężkie życie i niełatwo mu walczyć z demonami".

Opowieść o starzejącym się gwiazdorze, tak jak niegdyś Duvallowi, przyniosła Oscara Jeffowi Bridgesowi, który wcielił się w Bada. Aktor z ekscytacją przyjął propozycję Coopera. Cieszył się, że będzie mógł połączyć aktorstwo ze swoją drugą pasją - muzyką. Wszystkie utwory w filmie wykonał sam, pracując pod okiem instruktora śpiewu i emisji głosu, Rogera Love'a. Ten sam nauczyciel stał też na straży poprawności piosenek w wykonaniu Colina Farrella, który w filmie Coopera zagrał młodego muzyka, niegdyś uczącego się od Blake'a, dziś bijącego rekordy popularności i będącego bożyszczem fanów country. Dziennikarkę, dzięki której Bad zapragnął porzucić dotychczasowe życie, zagrała Maggie Gyllenhaal, córka reżysera Stephena i siostra aktora Jake'a Gyllenhaala. Za tę rolę po raz pierwszy w karierze została nominowana do Oscara. Jej wcześniejsze kreacje - w "Sherry " i "Sekretarce" - dwukrotnie nominowano do Złotego Globu, a w "Przypadku Harolda Cricka" i "Mrocznym rycerzu" do Saturna.

Ważną rolę w filmie odegrała również muzyka autorstwa T-Bone'a Burnetta, Ryana Binghama i Stephen Brutona, który zmarł na raka, kiedy prace nad filmem jeszcze trwały. Dwaj pierwsi muzycy otrzymali Oscara za piosenkę "The Weary Kind", którą Blake pisze pod koniec filmu jako owoc swojej życiowej lekcji. Podczas nagrywania ścieżki dźwiękowej nie korzystano z nowoczesnych technik cyfrowych. W zamian zastosowano dawne metody analogowe. Burnett wyjaśniał: "Chcieliśmy, by muzyka brzmiała wiarygodnie i adekwatnie do czasów, w jakich teoretycznie była nagrana. W kreowaniu odpowiedniego brzmienia pomagało nam słuchanie płyt CD nagrywanych w latach 80. Korzystano wtedy z fatalnego sprzętu. Scott nalegał, aby każdy aspekt filmu był autentyczny. Brzmienie muzyki również".
wtorek 21 marca 6:15 Canal+
Najbliższe powtórki:

Zainteresowała Cię nasza oferta?
zostaw swój numer – oddzwonimy w 15 minut

Dziękujemy za pozostawienie kontaktu


ITI Neovision S.A., al. gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa, NIP 521-00-82-774, REGON: 010175861, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców, przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod nr KRS: 0000469644, kapitał zakładowy: 441.176.000 zł, w całości wpłacony, Nr GIOŚ E0012413WBW.

zadzwoń do nas

22 22 00 000

Opłata wg stawek operatora

Godziny pracy naszych konsultantów:

Poniedziałek – niedziela8:00 – 22:00
Świętanieczynne

Zainteresowała Cię
nasza oferta?

Zostaw swój numer
Oddzwonimy w
15 minut

Dziękujemy za pozostawienie kontaktu

TA STRONA WYKORZYSTUJE COOKIES ROZUMIEM WIĘCEJ INFORMACJI>