Opętanie

Ossessione Włochy | 1943 | 135 min. | Obsada: Clara Calamai, Massimo Girotti, Dhia Cristiani, Elio Marcuzzo, Vittorio Duse, Michele RiccardiniReżyseria: Luchino Visconti
Debiut Viscontiego jest ekranizacją popularnej i wielokrotnie później adaptowanej przez filmowców amerykańskiej powieści kryminalnej "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy" Jamesa M. Caina. Reżyser przeniósł akcję powieści do prowincjonalnych Włoch.

Bezrobotny Gino (Massimo Girotti) jest włóczęgą wędrującym po kraju w poszukiwaniu lepszego losu. Pewnego dnia bohater trafia na małą stację benzynową prowadzoną przez piękną dziewczynę imieniem Giovanna, i jej starego, gburowatego męża Barangę. Nie trzeba wiele przenikliwości aby dostrzec, że młoda kobieta nie jest szczęśliwa i wyszła za właściciela stacji wyłącznie po to, aby mieć co jeść i gdzie mieszkać. Gino pożąda dziewczyny, a jego miłość zmienia się w obsesję, przypominającą tytułowe opętanie. Para kochanków decyduje się pozbyć Barangi. Związek, u którego fundamentów legło morderstwo, nie daje jednak bohaterom spodziewanego szczęścia. Każdy dzień Gina zatruwa strach i niemożliwe do zniesienia wyrzuty sumienia.

Autor "Opętania" LUCHINO VISCONTI pochodził z jednej z najbardziej znamienitych włoskich rodzin arystokratycznych. W młodości pędził żywot bogatego lekkoducha. W latach 30. zaprzyjaźnił się jednak z wybitnym francuskim reżyserem filmowym Jeanem Renoirem. Ta znajomość zmieniła życie Viscontiego. Arystokrata został asystentem Renoira. Nauczył się przy nim podstaw reżyserskiego rzemiosła, a także, mimo swego pochodzenia, przyswoił sobie radykalne lewicowe poglądy. We Włoszech był to jak najgorszy czas na manifestowanie rewolucyjnych i socjalistycznych sympatii - krajem rządzili faszyści Mussoliniego, w kinie obowiązywała ścisła cenzura. Ostatecznie w 1942 władze zatwierdziły scenariusz "Opętania" - pierwszego filmu dobiegającego wówczas czterdziestki Viscontiego. Rzecz oparta była na uznanej przez faszystów za nieszkodliwą amerykańskiej powieści sensacyjnej. Reżyser nasycił jednak fabułę taką ilością aluzji politycznych i treści społecznych, jaką popularny skądinąd i raczej apolityczny materiał wyjściowy był w stanie wytrzymać. W "Opętaniu" brzmi nuta fatalizmu, właściwa amerykańskim czarnym kryminałom, ale w drapieżnym opisie rzeczywistości, biedy, konfliktów klasowych i socjalnych, film Viscontiego zapowiadał już chropawą, bezkompromisową i zaangażowaną po lewej stronie sceny politycznej estetykę włoskiego neorealizmu. W niedalekiej przyszłości, po II Wojnie Światowej, Visconti miał stać się jedną z najważniejszych postaci tego nurtu. Tymczasem rządzili jednak faszyści, którzy uznali "Opętanie" za film wywrotowy i komunistyczny. Debiut Viscontiego został zakazany przez cenzurę, a jego negatyw zniszczony. Na szczęście udało się uratować kopie filmu - pierwszego dzieła reżysera, który w nachodzących dekadach miał zapisać się jako jeden z najważniejszych filmowców europejskich.
sobota 3 grudnia 18:35 FilmBox Arthouse
Najbliższe powtórki:

ITI Neovision S.A., al. gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa, NIP 521-00-82-774, REGON: 010175861, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców, przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod nr KRS: 0000469644, kapitał zakładowy: 441.176.000 zł, w całości wpłacony, Nr GIOŚ E0012413WBW.

TA STRONA WYKORZYSTUJE COOKIES ROZUMIEM WIĘCEJ INFORMACJI>