„Punk na świecie” – czerwcowy cykl PLANETE+

2014-06-03
Punk’s not dead! Udowadnia to PLANETE+, prezentując w czterech dokumentach współczesne oblicze światowego punka. Bohaterką „Punkówy”, filmu z tegorocznego festiwalu PLANETE+DOC, jest charyzmatyczna wokalistka Kathleen Hanna, związana z feministycznym ruchem Riot Grrrl. „Punk w Afryce” to historia punku na Czarnym Lądzie. Subkulturę punkowców z Pekinu portretuje dokument „Punk po pekińsku” zaś reżyserka filmu „Punk za żelazną kurtyną” sprawdza, co dziś słychać u legendarnych muzyków z Węgier. Premiery w piątki od 6 do 27 czerwca o 21:00.

Punk_w_Afryce


Tytułowa „Punkówa” to Kathleen Hanna - amerykańska wokalistka punkowa znana z feministycznych poglądów i zaangażowanie w ruchy walczące o równouprawnienie. Śpiewała w takich zespołach jak Bikini Kill i Le Tigre, a w 1998 roku wydała solową płytę pod pseudonimem Julie Ruin. Była również współzałożycielką ruchu Riot Grrrl, który już w nazwie, poprzez potrójne r („grrrl” od „girl”), wyraża gniew na świat zdominowany przez mężczyzn. Reżyserka filmu pokazuje życie Kathleen - od jej trudnego dzieciństwa, przez karierę wokalistki i zaangażowanie w ruchy feministyczne, aż po wydanie solowej płyty i małżeństwo z Adamem Horovitzem, muzykiem z Beastie Boys. Film zdobył podczas tegorocznego PLANETE+DOC FILM FESTIVAL wyróżnienie w konkursie Nos Chopina przyznawane przez Narodowy Instytut Audiowizualny dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej.

Premiera: piątek 6 czerwca, godz. 21:00

Trzy kraje, jedna rewolucja muzyczna - „Punk w Afryce” to historia punku na Czarnym Lądzie. Reżyserzy filmu wybierają się do RPA, Mozambiku i Zimbabwe, gdzie subkultura punkowa buntuje się wobec polityki i problemów ekonomicznych. Dokument sięga do korzeni - od podziemnej muzyki rockowej z lat 70. tworzonej w Johannesburgu, przez pierwsze antyaperheidowe zespoły z lat 80., aż po muzyków ska z Cape Town tworzących w latach 90. Dziś różni artyści czerpią z tego dziedzictwa: stawiają czoła wyzwaniom politycznym w Zimbabwe i zmagają się z problemami mniejszości Afrikaans w RPA. Premiera: piątek 13 czerwca, godz. 21:00
Co by się stało, gdyby 1,3 miliarda Chińczyków odkryło muzykę punkową? Czy Pekin ma szansę stać się kolebką współczesnego punka? Czy obecność tej subkultury w komunistycznych Chinach jest kolejnym znakiem przenikania Zachodu do tego kraju? Na pytania próbują odpowiedzieć twórcy dokumentu „Punk po pekińsku”, portretując undergroundową scenę muzyczną w Chinach.

Premiera: piątek 20 czerwca, godz. 21:00

W połowie lat 80. Lucile Chaufour nakręciła dokument o grupie węgierskich punków walczących z reżimem komunistycznym. Po 20 latach powraca do nich, by nakręcić „Punk za żelazną kurtyną”. Jak powiedziała w jednym z wywiadów: To film o punku, życiu i rzecz jasna o polityce: węgierski punk walczył z systemem. Gdybym skupiła się tylko na muzyce, bez odniesień do polityki, byłoby to brakiem szacunku dla osób zaangażowanych. Dziś Lucile Chaufour sprawdza, jak wygląda życie muzyków po upadku Muru Berlińskiego, jak wpłynęła na nich polityczna transformacja oraz jak odczuwają obecny kryzys ekonomiczny. Dokument wzbogaca muzyka takich węgierskich zespołów jak QSS, ETA, CPG, Kretens, Aurora czy Bandanas.
 
Premiera: piątek 27 czerwca, godz. 21:00


ITI Neovision S.A., al. gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa, NIP 521-00-82-774, REGON: 010175861, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców, przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod nr KRS: 0000469644, kapitał zakładowy: 441.176.000 zł, w całości wpłacony, Nr GIOŚ E0012413WBW.

TA STRONA WYKORZYSTUJE COOKIES ROZUMIEM WIĘCEJ INFORMACJI>