Fenomen polskich operatorów w lutowym cyklu „Kino Mówi” w Ale kino+

2015-01-22

Ale kino+, autorski kanał filmowy platformy nc+, w lutowym cyklu „KINO MÓWI” spojrzy oczami operatorów na świat filmu i poszuka źródeł fenomenu polskiej sztuki operatorskiej. Punktem wyjścia do cotygodniowej dyskusji będą cztery filmy, m.in. nagrodzony na Berlinale 2014 „Masaż niewidomych” oraz „Motyl i skafander” z nominacją do Oscara® dla Janusza Kamińskiego. Emisja filmów cyklu w każdy czwartek lutego, o 20:10.

Kino Mówi Operatorzy

Polska szkoła sztuki operatorskiej jest jedną z najbardziej uznanych na świecie. W czołówce znajduje się dwukrotny zdobywca Oscara i współpracownik Stevena Spielberga - Janusz Kamiński. Prymy wiodą także Sławomir Idziak nominowany do Oscara za zdjęcia do filmu „Helikopter w ogniu” Ridleya Scotta, czy Andrzej Sekuła, autor zdjęć do takich filmów jak „Wściekłe psy” czy „Pulp Fiction” Quentina Tarantino. Ostatnio triumfy święcą Ryszard Lenczewski i Łukasz Żal, nominowani do Oscara za zdjęcia do „Idy” Pawła Pawlikowskiego. W lutowym cyklu „KINO MÓWI: Operatorzy” Ale kino+ przeanalizuje, na czym polega sekret międzynarodowego sukcesu polskich operatorów i co ich wyróżnia spośród zagranicznych twórców.

"Masaż niewidomych"
Dyskusję otworzy „Masaż niewidomych” najnowszy film kontrowersyjnego chińskiego reżysera, Ye Lou. Bohaterami są osoby niewidzące, które pracują w salonie masażu. Uwagę zwracają zdjęcia, dowodzące wizualnej wrażliwości reżysera i operatora Jiana Zenga (Srebrny Niedzwiedź na Berlinale 2014 właśnie za „Masaż niewidomych”). W większości ujęć twórcy zdecydowali się na nieostre kadry, które nawiązują do świata osób niedowidzących. Zabieg ten doceniło jury festiwalu w Berlinie, przyznając filmowi Srebrnego Niedźwiedzia za zdjęcia. Przed seansem Błażej Hrapkowicz i jego goście dr Iwona Kurz z Instytutu Kultury Polskiej i krytyk filmowy Michał Walkiewicz zastanowią się m.in. nad rolą operatora i różnicami w postrzeganiu tego zawodu w Hollywood, Europie i Azji.
Premiera: czwartek, 5 lutego, godz. 20:10. Po raz pierwszy w telewizji.

"Motyl i skafander"
„Motyl i skafander” Juliana Schnabla to oparta na faktach opowieść o mężczyźnie, który na skutek wylewu krwi do mózgu zostaje sparaliżowany staje się więźniem własnego ciała. Autorem zdjęć jest Janusz Kamiński, prawa ręka Stevena Spielberga, zdobywca dwóch Oscarów za zdjęcia do „Szeregowca Ryana” i „Listy Schindlera”. W „Motylu i skafandrze” za pomocą niepełnych i rozedrganych ujęć Kamiński oddał świat z perspektywy bohatera. Jego pracę nagrodziło jury na festiwalu w Cannes, a Amerykańska Akademia Filmowa nominowała go za zdjęcia do Oscara. O roli i sukcesach polskich operatorów i ich pracy przy międzynarodowych produkcjach porozmawiają przed filmem Błażej Hrapkowicz oraz krytycy filmowi Janusz Wróblewski i Kaja Klimek.
Premiera: czwartek, 12 lutego, godz. 20:10.

"W cieniu"
"W cieniu" to czeski kryminał rozgrywający się w Czechosłowacji lat 50. XX wieku. Bohaterem jest detektyw wplątany w polityczną intrygę. Film, dzięki wyśmienitej stylizacji na kino noir, zachwyca wizualnie. Ogromną rolę w stworzeniu nastroju odgrywają zdjęcia, wydobywające detale i uzupełniające opowieść. Ich autorem - Adam Sikora – był nominowany do Złotej Żaby właśnie za pracę przy „W cieniu”. Ten współpracownik Lecha Majewskiego jest autorem zdjęć do nominowanego do Europejskiej Nagrody Filmowej „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego. Przed filmem o sztuce operatorskiej, pracy przy „W cieniu”i własnych inspiracjach opowie w rozmowie z Błażejem Hrapkowiczem Adam Sikora.
Premiera: czwartek, 19 lutego, godz. 20:10.

"Labirynt fauna"
Cykl zamknie „Labirynt fauna”, w którym reżyser Guillermo Del Toro pokazał rzeczywistość Hiszpanii pod rządami generała Franco z perspektywy 12-letniej Ofelii. Ten magiczny i bajkowy film to jeden z nielicznych w kinie przykładów, gdzie efekty specjalne w sposób niezbywalny dopełniają opowieść. Mityczne stwory, jak przerażający Pale Man, baśniowe tropy, kulturowe archetypy tworzą zupełnie nowy świat. Finezyjna praca operatora Guillermo Navarro została nagrodzona Oscarem i Złotą Żabą. Przed seansem o przyszłości technik filmowych, jakości 3D i cyfrowej technologii porozmawiają Błażej Hrapkowicz i Marek Żydowicz, dyrektor Festiwalu Camerimage.
Premiera: czwartek, 26 lutego, godz. 20:10.


  • Masaż niewidomych (Tui na) - 5 lutego, 20:10. Po raz pierwszy w telewizji
  • Motyl i skafander (Le scaphandre et le papillon) – 12 lutego, 20:10.
  • W cieniu (Ve stinu) – 19 lutego, 20:10.
  • Labirynt fauna (El laberinto del fauno) – 26 lutego, 20:10.

ITI Neovision S.A., al. gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa, NIP 521-00-82-774, REGON: 010175861, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców, przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod nr KRS: 0000469644, kapitał zakładowy: 441.176.000 zł, w całości wpłacony, Nr GIOŚ E0012413WBW.

TA STRONA WYKORZYSTUJE COOKIES ROZUMIEM WIĘCEJ INFORMACJI>